7 sposobów na znalezienie spokoju ducha po diagnozie czerniaka

To naturalne, że po zdiagnozowaniu czerniaka pojawiają się obawy. Uzyskanie pomocy w radzeniu sobie z niepokojem i innymi emocjami może przynieść ukojenie.

Po zdiagnozowaniu czerniaka uczucie zmartwienia, strachu i niepokoju może być przytłaczające. Aby dowiedzieć się, co może pomóc złagodzić te uczucia, badacze rozmawiali z tysiącami chorych na czerniaka i osób, które przeżyły chorobę. Oto, co według nich pomaga osiągnąć spokój ducha.

  1. Zadbaj oswoje potrzeby emocjonalne. Pacjenci często mówią, że diagnoza raka jest przytłaczająca, ponieważ może wpłynąć na każdą sferę życia. Uzyskanie wsparcia emocjonalnego może pomóc w radzeniu sobie z tym problemem.

    Gdzie można znaleźć pomoc:
  • Zadzwoń do swojego lokalnego szpitala. Zapytaj, czy dostępne są usługi psychologiczne dla chorych na raka i osób, które przeżyły chorobę.
  • Skontaktuj się z infolinią Wspólnoty Wsparcia Onkologicznego (Cancer Support Community). Doradcy są dostępni od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 21:00 czasu wschodniego.

    Z doradcą można się skontaktować pod
    następującymi numerami telefonów 1-888-793-9355Czat na żywo
    :

    Uzyskaj pomoc teraz
  1. Znajdź coś pozytywnego w swojej diagnozie. Teraz może się to wydawać niemożliwe, ale badania sugerują, że to naprawdę może pomóc.

    W jednym z badań pacjenci, którzy znaleźli coś pozytywnego w swojej diagnozie czerniaka, byli bardziej zadowoleni z życia. Dwa lata po diagnozie byli też częściej bardziej czujni umysłowo. Ci, którzy znaleźli coś pozytywnego, zachowali umiejętności językowe, zdolność rozumowania, pamięć i koncentrację. Ci, którzy nie znaleźli niczego pozytywnego, stracili na tych obszarach.

    Pomysły, które mogą pomóc: Jeśli wydaje ci się, że nie ma nic pozytywnego w twojej diagnozie, oto kilka pozytywnych rzeczy, które według osób, które przeżyły czerniaka, wydarzyły się po postawieniu diagnozy:
  • Dało mi to większe uznanie dla życia
  • Uświadomiłam sobie, co jest dla mnie ważne w życiu
  • Pozwoliło mi spędzać więcej czasu na robieniu tego, co jest dla mnie najważniejsze, np. na spędzaniu czasu z rodziną lub wykonywaniu czynności, które sprawiają mi radość
  • Sprawia, że mniej przejmuję się codziennymi przykrościami
  1. Rozważ terapię masażem: Badania sugerują, że masaż może pomóc chorym na raka. Badanie przeprowadzone w Memorial Sloan-Kettering Cancer Center wykazało, że pacjenci, którzy korzystali z masażu, czuli się lepiej. Mieli o 50% mniej bólu, niepokoju, zmęczenia i nudności. Efekty te utrzymywały się do 48 godzin.

    W wyniku tego badania kilka firm ubezpieczeniowych pokrywa obecnie koszty masażu podczas leczenia raka.
  1. Wypróbuj terapie wykorzystujące ciało i umysł: Badania wykazują, że terapie wykorzystujące ciało i umysł mogą pomóc pacjentom chorym na raka zrelaksować się i poczuć się lepiej. Przykłady terapii umysłu to medytacja, joga, biofeedback i modlitwa.

    W jednym z badań naukowcy stwierdzili, że kobiety, które podczas chemioterapii skupiały się na uspokajających myślach, miały lepszą jakość życia.
  1. Znajdź odpowiedniego dla siebie dermatologa. Osoby, które przeżyły czerniaka, twierdzą, że ważne jest, aby znaleźć dermatologa, który ma doświadczenie w leczeniu czerniaka i z którym czujesz się dobrze.

    Jeśli nie czujesz się komfortowo w towarzystwie swojego dermatologa lub nie masz swojego dermatologa, możesz go znaleźć, wchodząc na stronę Znajdź dermatologa.
  1. Chroń swoją skórę przed słońcem i unikaj solarium. Chociaż wylegiwanie się na słońcu może być relaksujące, ochrona skóry przed słońcem i unikanie solarium może pomóc ci zachować zdrowie.

    Osoby, które przeżyły czerniaka, twierdzą, że fakt zachorowania na czerniaka motywuje je do ochrony skóry. Wielu z nich chce pozostać przy życiu, aby móc opiekować się swoją rodziną. Inni chcą dać dobry przykład swoim dzieciom, dlatego poważnie podchodzą do kwestii ochrony przeciwsłonecznej.

    W badaniach niektórzy chorzy na czerniaka stwierdzili, że przebywanie na zewnątrz bez ochrony przeciwsłonecznej wywołuje u nich ogromny niepokój. Aby uniknąć tego uczucia, planują z wyprzedzeniem.
  1. Sprawdzaj swoją skórę pod kątem oznak raka skóry i przestrzegaj wszystkich wizyt kontrolnych u dermatologa. Badania sugerują, że po zakończeniu leczenia podjęcie działań mających na celu wczesne wykrycie czerniaka może zmniejszyć lęk i depresję.

    Niektóre osoby, które przeżyły, mówią, że chodzą do dermatologa, ponieważ jest to skuteczny sposób na wczesne wykrycie nowego czerniaka, zanim zdąży się on rozprzestrzenić.

    Jedna osoba, która przeżyła czerniaka, tak mówiła o wizytach kontrolnych u dermatologa: "Czuję ulgę, nawet jeśli ona [dermatolog] coś znajdzie, bo na pewno się tym zajmie".

Jeśli to wszystko wydaje się teraz przytłaczające, spróbuj zacząć od jednej rzeczy, np. pomyśl o pozytywnych rzeczach, które robisz w walce z rakiem.


Image: Thinkstock

References
Bonnaud-Antignac A, Bourdon M, et al. "Strategie radzenia sobie w momencie diagnozy a jakość życia 2 lata później: Badanie przeprowadzone wśród pacjentów z pierwotnym czerniakiem skóry." Cancer Nurs. 2017;40(1):E45-E53.

Cassileth BR, Vickers AJ. "Massage therapy for symptom control: outcome study at a major cancer center." J Pain Symptom Manage. 2004;28(3):244-9.

Oliveria SA, Shuk E, et al. "Osoby, które przeżyły czerniaka: zachowania zdrowotne, obserwacja, czynniki psychospołeczne i problemy rodzinne." Psychoonkologia. 2013;22(1):106-16.

Poole, CM. "Tending to your spirits. In: Melanoma - Not just skin cancer (Czerniak - nie tylko rak skóry). South Carolina: CreateSpace Independent Publishing Platform; 2015:115-27.

Autor

Zespół | megathik